17 Ağustos 1999 Marmara Depremi’nin ardından su altında kalan Gölcük ilçesindeki “batık şehir”in son hali, bu yılın 25. yılında yeniden gündeme geldi. Su altı belgesel yapımcısı ve görüntü yönetmeni Tahsin Ceylan, yüksek inşaat mühendisi ve deprem uzmanı Yoshinori Moriwaki ile Değirmendere Sualtı Topluluğu (DESSAT) Başkanı ve eğitmen Murat Kulakaç, bu özel anma için bir araya geldi. Ekip, deprem bölgesinde dalış yaparak batık şehri ve enkazları görüntüledi.
Tahsin Ceylan ve Yoshinori Moriwaki’nin önderliğinde gerçekleştirilen dalış, Marmara Depremi’nin etkileri altında kalan Değirmendere Mahallesi Çınarlık Meydanı’ndaki eski yapıları kapsamlı bir şekilde inceledi. Yaklaşık 20 kişilik bir ekip tarafından yapılan dalış, 20 ile 50 metre derinlikte gerçekleştirildi. Dalış sırasında, enkaza dönüşmüş binalar, ev eşyaları ve mobilyalar dikkat çekerken, depremin ardından su altında kalan dev çınar ağaçları da görüntülendi. Bu ağaçlar, İzmit Körfezi’nin derinliklerinde dimdik ayakta kalmayı başarmış.
Yıllar süren su altı gözlemleri, 25 yıl önce insanların çay içtiği ve gezindiği Çınarlık Meydanı’nın şimdi nasıl bir enkaza dönüştüğünü ortaya koydu. Arabalar, oteller ve evler yosunlarla kaplanmış ve deniz canlılarına ev sahipliği yapar hale gelmiş. Bu görüntüler, depremin ardından yaşanan değişimin ne kadar büyük olduğunu ve doğanın bu enkazları nasıl sahiplenip dönüştürdüğünü gözler önüne seriyor.
Ekip, dalışın ardından su altında Atatürk mozaiği ile görüntü verdikten sonra Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu’nun anma tabelasını enkazın üzerine bıraktı. Bu hareket, depremde hayatını kaybedenleri anma ve toplumsal farkındalık oluşturma amacı taşıdı. Tabela üzerinde, “Ve zaman durdu. 17 Ağustos 1999 03:02 Marmara Depremi’nde hayatını kaybeden vatandaşlarımızı saygı ve rahmetle anıyoruz.” ifadesi yer aldı.
Tahsin Ceylan, yaptığı açıklamada, Moriwaki ile gerçekleştirdikleri dalışın yaklaşık iki saat sürdüğünü ve su altındaki enkazı detaylı bir şekilde incelediklerini belirtti. Ceylan, depremin su altında bıraktığı izlerin doğal bir resim oluşturduğunu ve bu durumun birçok canlıya ev sahipliği yaptığını ifade etti. Ayrıca, depreme hazırlıklı olmanın önemini vurgulayarak, toplumun bu konuda duyarlılığının artırılması gerektiğine dikkat çekti.
Yoshinori Moriwaki, Japonya’daki depreme hazırlık kültüründen bahsederek, Türkiye’de de benzer bir bilinçlenmenin önemine değindi. Moriwaki, Japonya’da depremlerin unutulmadığını ve herkesin tecrübelerini hatırladığını belirterek, “Depremi unutmamak lazım. Mutlaka büyük insanlar, gençlere anlatması lazım” dedi. Türkiye’deki teknolojik gelişmelere ve inşaat standartlarına övgüde bulunurken, kurallara uyulmaması durumunda yaşanabilecek sıkıntılara da dikkat çekti.
Bir yanıt yazın