Limon fiyatlarındaki uçurum ve diğer tarımsal ürünlerdeki büyük fiyat artışları, tüketiciye nasıl etki edecek? Üreticiler artan maliyetlerle nasıl baş edecek? Depolama ve işçilik giderleri fiyatları daha ne kadar etki edecek? Tarımda sürdürülebilirlik için hangi tedbirler alınmalı? Tüm detaylar haberimizde yer alıyor.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, kasım ayında üretici ve market fiyatları arasındaki farkın zirve yaptığını açıkladı. Bayraktar’ın verdiği bilgilere göre, markette fiyatı en çok artan ürün yüzde 253,7 ile limon oldu. Üreticide 8,25 TL olan limonun markette 29,18 TL’ye satıldığı belirtildi. Fiyat artışında limonu yüzde 204,9 ile patates, yüzde 197,4 ile kuru kayısı, yüzde 193,1 ile havuç, yüzde 188,7 ile Antep fıstığı izledi.
Market ve Üretici Fiyatlarındaki Değişikler Dikkat Çekiyor
Kasım ayında marketteki 42 ürünün 38’inde fiyat artışı görülürken, en fazla fiyat artışı yüzde 69,2 ile patlıcanda oldu. Üreticide ise en büyük artış yüzde 153,4 ile karnabaharda yaşandı. Üreticide fiyatı en çok düşen ürün yüzde 17,5 ile limon olurken, limonun fiyat düşüşü arz artışına bağlandı.
Patates ve kuru soğan fiyatlarındaki artış ise depolama maliyetleri ve işçilik giderlerinden kaynaklandı. Patlıcandaki fiyat yükselişi, tarladan sera üretimine geçiş sürecinde yaşanan arz daralmasıyla açıklandı.
Maliyetlerde Artış Var!
Bayraktar, tarımsal girdi fiyatlarının da artmaya devam ettiğini belirtti. Kasım ayında mazot fiyatları aylık yüzde 3,3, yıllık yüzde 17,2 oranında artarken, gübre ve yem fiyatlarında da yükseliş yaşandı. Elektrik fiyatları yıllık yüzde 30,4 artarken, tarım ilaçları yüzde 25,7 oranında zamlandı.
Tarımda Sürdürülebilirlik Tehlikeye Girdi
Bayraktar, artan maliyetlerin tarımsal üretimi zora soktuğunu vurgulayarak, çözüm için etkin politikaların devreye alınması gerektiğini belirtti. Arz ve talep dengesizliğinden dolayı yaşanan fiyat dalgalanmalarının önüne geçilmesi için tarımsal desteklerin artırılmasının önemine dikkat çekti.